De unge siger
jeg betyder noget som rollemodel
Sheela Maini Søgaard er bevidst om, at hun som CEO i arkitektfirmaet BIG er en rollemodel, som andre kvinder kan spejle sig i, for det fortæller de yngre kvinder hende. De kan se, at man godt kan være både partner og leder i en stor international virksomhed, have tre børn og stadig gå med høje hæle og læbestift. Hvordan det lykkes hende at jonglere det hele, vender vi tilbage til.
I BIG var hun indtil for få år siden den eneste kvinde i partnerkredsen, men nu er der kommet flere - yngre - kvinder ind, og dem lærer hun selv noget af.
‘De er mere robuste og lader sig i mindre grad afbryde. Jeg har selv en større usikkerhed og skal tage tilløb,’ siger hun.
Selv om fire kvinder ud af en partnerkreds på 23 stadig er langt fra 40/60, så er det dog en mærkbar fremgang på relativt kort tid, og den er ikke tilfældig. Ledelsen blev irriterede over, at de ikke var bedre til at få kvinderne helt til tops, og derfor satte de fokus på deres pipeline. Som Sheela Søgaard udtrykker det, var det inden for deres kontrol at speede processen op og løfte flere kvinder det sidste stykke.
De har ikke sat sig konkrete mål for, hvornår de skal ramme 60/40 i partnerkredsen, men Sheela Søgaard mener, at 2030 er et ædrueligt bud. Hun har ikke lyst til at smide nogen ud, og hun vil heller ikke sige nej tak til oplagt talent blandt mænd. Hun er til gengæld overbevist om, at det øgede fokus vil bane vejen for flere kvinder i toppen.
‘Det er ikke fordi, det er synd for kvinderne. Det er fordi det er en god ide for virksomheden, så kvinderne får lyst til at blive hos os,’ siger hun og understreger, at variationen rundt om bordet giver bedre beslutninger.
Sheela Søgaard køber ikke den med, at der ikke er nok kvinder, som har kompetencerne. Det er nok nærmere kriterierne, der skal justeres, hvis man virkelig gerne vil have nogen ind, som har et andet perspektiv.
'Så skal man måske også bare være mere åben overfor, at hun har en anden uddannelse eller en anden vej, der har ledt hende op til den her karriere. Og så kan man jo godt være lidt modig i at tage et andet valg og sige: hvis det er kvinder, vi gerne vil have ind, så lad os få kvinder ind.’
Der er ikke mere modstand, når man først forstår det.
Hvis man vil fastholde kvindelige talenter i de øverste ledelseslag, kan virksomhederne med fordel være opmærksomme på helt lavpraktiske foranstaltninger. Sheela Søgaard nævner et eksempel fra sin tid på BIGs kontor i New York, hvor hun havde havde sin baby med på arbejde for at amme ham. Problemet var, at der ikke var noget ammerum tilgængeligt, og det kneb også lidt med forståelsen for, hvorfor det skulle være nødvendigt. Kunne hun ikke bare gå ud på toilettet og pumpe mælk ud, lød det.
Svaret fra Sheela Søgaard var en tålmodig forklaring på, hvad det kræver at producere mælk til et barn, og hvorfor det ikke er fedt at gøre det på et toilet, hvor folk i båsen ved siden af foretager sig helt andre ting. Den helt nøgterne og faktabaserede beskrivelse havde den ønskede effekt, og der blev installeret et ammerum.
‘Der er ikke mere modstand, når man først forstår det,’ som hun siger.
Hun vil ikke stille sig til doms over for, hvor lang barsel forskellige mennesker tager. Nogen har brug for lang tid, andre for kortere. Det gælder for så vidt både mænd og kvinder. Hun mener, at virksomhederne er tjent med at være fleksible over for de individuelle behov, som deres ledere har i perioder, uden at det falder negativt tilbage på deres karriereforløb.
Og så er vi tilbage ved, hvordan hun får sin work life balance til at gå op. Svaret er Martin, hendes mand, som tager tørnen på hjemmefronten.
“Vi lever meget traditionelt - bare med omvendt fortegn,” siger hun.
Foto: Flemming Leitorp
Om Sheela Søgaard
- Partner og administrerende direktør i Bjarke Ingels Group (BIG).
- Bestrider flere bestyrelsesposter, blandt andet som bestyrelsesformand for Dinesen Floors A/S, bestyrelsesmedlem i Area9 Lyceum ApS' bestyrelse og medlem af Statens Museum for Kunst's Advisory Board.
- Uddannet i organisationsteori og ledelse fra CBS
Om samarbejdet
Lederne og Dansk Industri er gået sammen om at sætte fokus på kønsdiversitet for at styrke ligestillingen og få flere kvinder i erhvervslivet, på ledelsesgangene og i bestyrelserne. Sammen repræsenterer de to organisationer en stor del af Danmarks virksomheder og ledere, og vi tror på, at vi med fælles indsats kan styrke dansk erhvervslivs konkurrencekraft og få flere kvinder i ledelse.