Både obligatoriske fag og valgfag har givet Majken Nielsen en masse ny viden, nye kompetencer og nye værktøjer, som hun bruger i sit daglige arbejde.
"Det har uden tvivl givet mig en bedre struktur. Jeg er helt sikkert blevet mere opmærksom på, at det flow af information, jeg skal have op imod medarbejderne og den løbende dialog er ultravigtig for at skabe tryghed blandt både medarbejderne og mig. Nu arbejder jeg og vi på en kontrakt, hvor vi på et tidspunkt skal afslutte medarbejdere, fordi vores kontrakt udløber. Det medfører rigtig meget uvished, hvor den løbende dialog og 'åben-dør-politik' er noget, som jeg er blevet meget mere bevidst om vigtigheden af," lyder det fra Majken Nielsen. Majken påpeger desuden, at det ikke kun er vigtigt for at fastholde medarbejderen, men også for at skabe tryghed for dem i arbejdet.
Og netop medarbejderne har været et stort fokus for Majken i hendes læringsproces. Ikke alene tog Majkens afgangsprojekt udgangspunkt i medarbejderne, det er også her Majken påpeger, at hun især har lært rigtig meget på Ledernes akademiuddannelse: "Jeg har lært enormt meget om mine medarbejdere, fordi det er et vigtigt led i modulerne på uddannelsen. Jeg har fået skabt en større forståelse for det enkelte menneske og deres udgangspunkt, og hvordan jeg kan skabe og have forståelse for forskelligheder. Min horisont er uden tvivl blevet udvidet, og jeg har fået en størrelse forståelse af, hvordan de bløde værdier også spiller en stor rolle."
Majken lægger desuden vægt på, at uddannelsen har øget hendes bevidsthed om, at hun som leder skal være transparent overfor sine medarbejdere, være tydelig og klar i sit sprog, og at hun skal sætte nogle helt klare rammer fra starten, da det ellers kan få den konsekvens, at det kan skabe usikkerhed blandt hendes medarbejdere. Derudover forklarer Majken også, at hun har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er, at hun inddrager og involverer sine medarbejdere, da det er "altafgørende for at en medarbejder tager ansvar og udvikler sig," som Majken beskriver det.
Ydermere er Majken gennem modulerne på akademiuddannelsen blevet bevidst om, at alle medarbejdere ikke er ens, og at man er nødt til at tilpasse sig som leder. Både hvad angår dialog, men også ledelsesstil, og hun forstår i dag, at situationsbaseret ledelse og differentieret ledelse er vigtigt for at lykkes som leder.
Alt i alt synes Majken dermed, at hun gennem akademiuddannelsen i ledelse har fået en masse værktøjer og redskaber, som hun kan bruge i forskellige situationer, alt efter om det er forståelse for organisation opad, eller om det er forståelse for den enkelte medarbejder og/eller synergierne derimellem.