Uløste konflikter kan resultere i dårlige trivselsmålinger, øget sygefravær, opråb fra medarbejdere og påbud fra arbejdstilsynet. Når vi er i konflikt, har vi svært ved at forholde os konstruktivt til både kollegaer og opgaver, fordi vi låses fast i tanker og handlinger.
På kurset lærer du at opbygge en sund konfliktkultur, hvor I er åbne og nysgerrige, når der opstår uenigheder og løser konflikter med dialog og fælles indsats. Teknikkerne er hentet fra konfliktmægling og er tilpasset ledere.
Kom ineffektivitet, lav målopfyldelse og dårlig trivsel til livs:
Få indsigt i de psykologiske mekanismer i konflikter | |
Lær at bruge en mæglende tilgang til konflikthåndtering | |
Få redskaber til at gennemskue konflikters årsag og virkning | |
Lær at analysere konflikter og vurdere den rette interventionsform |
To tilgange til at løse konflikter
I konflikthåndtering er der groft sagt to tilgange; en jura-tilgang og en dialog-tilgang. Jura-tilgangen er velkendt i mange organisationer og virksomheder. Den bruges eksempelvis, når en leder forsøger at løse en konflikt ved at advare eller afskedige en medarbejder. Men tilgangen løser ofte ikke hele konflikten.
Dialog-tilgangen vinder mere og mere frem i virksomheder og organisationer i dag. En leder kan understøtte tilgangen ved at agere som en mægler, der byder ind til, at medarbejderne opnår forståelse for hinandens synspunkter og finder løsninger i fællesskab, som alle kan være tjent med.
Med lederen som mægler er formålet at forbedre relationer mellem mennesker, også når det er allersværest, fordi tilliden og dialogen er i bund, samt at løse konflikter tilfredsstillende for alle parter. I mange konflikter er den mellemmenneskelige relation helt afgørende for en langsigtet og udbytterig løsning, der muliggør samarbejde fremover.
Fordelen ved dialog-tilgangen er, at den gør det muligt at finde frem til de underliggende og skjulte årsager til en konflikt, hvormed du som leder kan gøre en aktiv indsats for at løse konflikten én gang for alle. Det er en konstruktiv tilgang til at løse konflikter, som kan mærkes på det psykiske arbejdsmiljø.
På kurset får du konkrete metoder og værktøjer til at anvende dialog-tilgangen, når du skal håndtere konflikter fremover.
Guidelines til lederen
Disse og mange flere guidelines vil vi gå i dybden med på kurset.
Prisen dækker
Undervisning, kursusmaterialer og forplejning. Kurset afholdes over to sammenhængende dage uden overnatning. På kurset får du udleveret bogen ”Mellem Os – ABC til konflikt”, som Mie Marcussen er medforfatter til. Bogen giver en enkel måde at gå til konflikter på.
Alle priser er inkl. materialer og forplejning – men ekskl. moms, transport og ophold, medmindre andet er anført.
Fakturering sker typisk 5 uger før opstart. Ønsker du at blive faktureret med det samme, bedes du give besked om dette i bemærkningsfeltet ved tilmelding. Ønsker du at betale med kreditkort, bedes du give besked om dette i bemærkningsfeltet ved tilmelding, eller skrive til os på kurser@lederne.dk efter tilmelding.
Lederne KompetenceCenter forbeholder sig ret til prisændringer og tager forbehold for evt. trykfejl.
Betalingsbetingelser er 14 dage netto fra fakturadato. Ved manglende betaling pålægges renter pr. påbegyndt måned. Vær opmærksom på, at manglende rettidig betaling kan resultere i udelukkelse fra det købte forløb og eksamen.
Afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) kan ske vederlagsfrit indtil fem uger før forløbets start. Det sker ved at sende en mail til kurser@lederne.dk. Den fulde pris betales, hvis afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) sker senere end fem uger før forløbets start.
Lederne KompetenceCenter CVR nr.: 25 13 25 72
Du vil modtage et digitalt kursusbevis efter din deltagelse på kurset. Dit kursusbevis kan tilgås via vores online platform DiplomaSafe, hvorfra du kan tilføje det på din LinkedIn-profil, downloade det til din e-boks, printe det eller dele det med dit netværk på flere sociale medier.
Når du vælger kompetenceudvikling hos Lederne Kompetencecenter, giver vi dig lige lidt ekstra.
Du bliver en del af Mit Lederskab, som giver dig adgang til at benytte:
Hvis du ikke ønsker at være en del af Mit Lederskab, kan du altid give os besked, så sørger vi for at afmelde dig.
Vi glæder os til at bidrage til din lederudvikling!
Kurset gav mig helt konkrete redskaber, som jeg kan bruge i min hverdag, bl.a. hvordan jeg kan nedtrappe en konflikt og altid sørge for at blive på egen banehalvdel.