Lær at analysere og udvikle organisationer, hvor både du og dine medarbejdere trives og motiveres.
I akademifaget Organisation og arbejdspsykologi får du viden og værktøjer til at undersøge organisationer, gennemføre ændringer og skabe et bedre arbejdsmiljø.
Du bliver bedre til at forstå den kultur og de strukturer og processer, der definerer dit handlerum som leder. Og du får viden om, hvordan du ændrer det, der ikke virker.
Faget giver dig også indsigt i din egen lederrolle, menneskerne omkring dig og alt det, der skaber motivation, arbejdsglæde og trivsel.
Du kommer til at arbejde med dig selv og den organisation, som du er en del af. Teori kobles med din egen praksis som leder i sparring med andre ledere på dit hold.
Faget er et modul i Ledernes Akademiuddannelse.
Tag faget som et selvstændigt fag eller som en del af en samlet akademiuddannelse.
Faget består af to hoveddele: Organisation og arbejdspsykologi efterfulgt af en mundtlig prøve.
Undervisningen veksler mellem korte oplæg, cases og øvelser, så teori og metode fra første dag kobles til praksis og egne erfaringer fra din hverdag.
I denne del af forløbet bliver du introduceret til værktøjer, som du kan bruge i din analyse og udvikling af organisationen:
Hvordan er forskellige typer af virksomheder organiseret, og hvordan kan kultur, strukturer og processer styrke eller svække virksomhedernes udvikling?
Du kommer til at omsætte teori til praksis ved at analysere organisationer og pege på ændringer i arbejdsprocesser og strukturer, der styrker virksomhedens arbejdsmiljø og strategiske udvikling.
Du får også indsigt i dit eget handlerum som leder i den virksomhed, som du er en del af.
I denne del af forløbet arbejder vi med ny, evidensbaseret viden om stress og trivsel:
Hvordan opstår stress og mistrivsel både blandt medarbejdere og ledere? Hvad kan du som leder gøre for at håndtere stress, konflikter og sygefravær? Og hvordan forbedrer du dit eget arbejdsmiljø som leder?
Også her arbejder vi praksisnært og deler erfaringer med hinanden. Du skal være indstillet på at reflektere over den måde at være leder på og bruge teori og metoder fra faget i din egen hverdag.
Eksamen
Du afslutter forløbet med en mundtlig eksamen i et individuelt projekt, hvor du kobler teori og metode sammen med en problemstilling fra din egen hverdag.