Realkompetencevurdering (RKV)

Har du mange års ledererfaring, men ikke en formel uddannelse? Så kan en realkompetencevurdering måske være noget for dig.

Hvad er en realkompetencevurdering (RKV)?
En realkompetencevurdering (RKV) er en proces, hvor den viden og erfaring, som du har opnået gennem arbejde, livserfaring eller tidligere uddannelse, bliver vurderet. Gennem denne vurdering har du mulighed for at få anerkendt og dokumenteret dine erfaringer og færdigheder, som kan give dig papir på dine lederkompetencer.

Med en RKV kan din praktiske erfaring med andre ord omdannes til et officielt eksamensbevis, som du kan bruge til at videreuddanne dig på højere niveau, eller som kan stille dig stærkere ved nye jobmuligheder – og det kan være værdifuldt for dig som leder.

Er du nysgerrig på om en RKV kunne være relevant for dig? Eller er du usikker på, hvordan det hele fungerer? Hente vores guide til ansøgningsprocessen her, eller bestil et opkald fra vores erfarne uddannelseskonsulenter. De sidder klar til at hjælpe og rådgive dig om dine muligheder.

 

Er det noget for dig?

Bestil opkald

Læs mere om realkompetencevurdering herunder:

Hvem kan få en realkompetencevurdering?

At få en realkompetencevurdering (RKV) kan være en god beslutning, hvis du ønsker at få anerkendt dine erfaringer og færdigheder, der ikke nødvendigvis er opnået gennem formel uddannelse. Her er tre gode grunde til at vælge en RKV:

  • Anerkendelse af din erfaring
    En RKV giver dig mulighed for at få anerkendt de kompetencer, du har opnået gennem arbejde, frivilligt arbejde, kurser eller andre livserfaringer. Dette kan være en værdifuld måde at dokumentere dine færdigheder, som ellers ikke er synlige på et CV.

  • Mulighed for videreuddannelse
    En RKV kan være et skridt mod at få adgang til en videregående uddannelse eller en specifik faglig kvalifikation. Hvis du har opnået viden og erfaring, der svarer til en bestemt uddannelse, kan du få adgang til det næste niveau uden at skulle starte fra bunden.

  • Tid og penge sparet
    Ved at få anerkendt dine eksisterende kompetencer kan du undgå at skulle gennemføre en lang og dyr uddannelse for at opnå de samme kvalifikationer. Det sparer både tid og penge, samtidig med at du får dokumenteret, hvad du allerede kan.

 

En realkompetencevurdering er med andre ord en måde at få anerkendt dine livserfaringer og færdigheder, som kan åbne døre for nye muligheder.

Hvordan foregår en realkompetencevurdering?

Realkompetencevurdering kan gennemføres af uddannelsesinstitutioner og kan føre til, at du får en formel kvalifikation, hvis det vurderes, at dine erfaringer og færdigheder matcher kravene for en bestemt uddannelse eller stilling.

Vi samarbejder med Dania, der hjælper dig godt igennem hele processen.