Få succes som medlem af bestyrelser og advisory boards. Lær at håndtere de krav og forventninger, du møder i bestyrelseslokalet, og bliv klogere på roller, ansvar, risici, økonomi og regnskab.
Det er et intensivt kursus over tre dage, der åbner for nye muligheder og styrker din indsats i bestyrelser og advisory boards. Kurset bringer dig igennem de væsentligste aspekter af det arbejde, du kommer til at udføre i bestyrelser og advisory boards. Det sker gennem oplæg, øvelser og cases.
De 3 dages undervisning er opbygget som følger:
Tema 1: Roller og samspil
I første del af kurset ser vi på samspillet mellem bestyrelse, direktion og øvrige stakeholdere:
Hvilken rolle spiller bestyrelsen og advisory boardet over for direktion, ledelse, fagbevægelse og medarbejdere? Hvordan får vi det samspil til at virke i praksis? Og hvordan kommer der mest mulig værdi ud af bestyrelsens arbejde?
Tema 2: Juridisk ansvar
I dagens andet tema arbejder vi med de juridiske aspekter i bestyrelsesarbejdet:
Hvilke juridiske krav kan vi stille til en bestyrelse eller et advisory board? Hvordan reguleres det i selskabsloven, og hvad er forskellen mellem forskellige typer af virksomheder?
Tema 3: Regnskabsforståelse I
Regnskab og regnskabsforståelse arbejder vi med flere gange i løbet af kurset, og du får praktisk træning gennem opgaver og arbejde med cases. På første kursusdag gennemgår vi det meste basale:
Hvad indeholder et regnskab, og hvordan kan du læse og forstå de enkelte dele af det? Hvordan træffer du kvalificerede beslutninger på den viden, du opnår?
Tema 4: Finansiering
Dag 2 indleder vi med et tema om de mange aspekter af bestyrelsens rolle i virksomheders funding og kapitalberedskab.
Hvordan sikrer bestyrelsen, at en virksomhed har tilstrækkelig kapital til at opretholde sin drift, foretage investeringer og klare uforudsete begivenheder? Hvordan tydeliggøres værdien af virksomheden, og hvordan fortælles historien om virksomhedens værdi?
Tema 5: Regnskabsforståelse II
I vores andet tema om regnskabsforståelse arbejder vi videre med brugen af regnskaber til kontrol og opfølgning. Vi ser også på forskellige regnskabsprincipper - både danske og internationale:
Hvordan skal de enkelte dele af regnskabet læses og forstås? Hvilke regnskabsprincipper findes der? Og hvordan bruger du regnskabstal til at træffe strategiske beslutninger?
Tema 6: “Real life” træning
Vi slutter anden kursusdag af med en case, der giver dig træning i de emner, som vi har arbejdet med på kurset. Der er tale om et deltagerstyret læringsforløb, hvor du aktivt bringer din viden fra kurset i spil.
Tema 7: Hverdagen i bestyrelseslokalet
Vi får besøg af et erfarent bestyrelsesmedlem, der deler sine erfaringer med os:
Hvordan håndterer du kompleksiteten i bestyrelsens arbejde, og hvad skal der til for at opnå succes som bestyrelsesmedlem?
Tema 8: Risikostyring
I dette tema ser vi på risikostyring og forskellige modeller for håndtering af risici:
Hvordan skaber en bestyrelse et overblik over virksomhedens risiko position? Og hvordan kan en bestyrelse eller advisory board arbejde aktivt med risikostyring som en del af sit arbejde?
Tema 9: Udfordringer i bestyrelsesarbejdet
Vi får besøg af en oplægsholder, der giver os et indblik i de kriser og stormvejr, som en bestyrelse kan havne i. Der er erfaringer hentet fra det virkelige liv:
Hvordan agerer og reagerer bestyrelsen, når den står over for betydelige udfordringer? Hvad lærer vi af at arbejde i bestyrelsesrummet under vanskelige forhold?
Tema 10: Rekruttering til bestyrelser
Som afslutning på den sidste kursusdag diskuterer vi, hvordan medlemmer i bestyrelser og advisory boards rekrutteres:
Hvordan bringer du dig selv i spil til spændende bestyrelsesposter og advisory boards? Hvordan gør du opmærksom på dine kvalifikationer, og hvordan kommer du bedst igennem rekrutteringsprocessen?
Vi runder af med tid til forfriskninger, tid til netværk og tak for nu.
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, kursusmaterialer og forplejning.
Kurset er uden overnatning og afholdes over tre sammenhængende dage.
Tilmelder du dig kurserne Bestyrelsesarbejde og Advisory Boards og Bestyrelsesarbejde II samtidig, giver vi dig samlet 2.000 kr. i rabat. Du tilmelder dig blot begge kurser og skriver i bemærkningsfeltet "To kurser - 2.000 kr. rabat", så sørger vi for fratrække rabatten ved fakturering af Bestyrelsesarbejde II.
Rabatten kan ikke kombineres med andre rabatter.
Typisk vil du modtage en faktura 5 uger før opstart. Hvis du ønsker en faktura med det samme, må du gerne give besked i bemærkningsfeltet ved tilmelding. Hvis du gerne vil betale med kreditkort, må du gerne skrive en kommentar ved tilmelding. Du kan også skrive os på kurser@lederne.dk efter tilmelding.
Hvis du bliver forhindret i at deltage, eller hvis du gerne vil skifte til et andet hold, kan du gøre det vederlagsfrit indtil fem uger før forløbets start. Det sker ved at sende en mail til kurser@lederne.dk.
Når du har fuldført kurset, modtager du et digitalt kursusbevis, som du kan downloade eller dele på LinkedIn eller andre sociale medier. Du får også gratis adgang til Mit Lederskab i 6 måneder.
Jeg har været rigtig glad for kurset i bestyrelsesarbejde - et godt pensum, en fantastisk dygtig primær underviser og godt med involvering af medkursister. Tak for det.
Er du i tvivl om, hvilken uddannelse, der er bedst for dig, og hvordan du skal sammensætte den? Vi hjælper altid gerne med at skræddersy en uddannelsesplan, der passer til dine ønsker og behov.
Ring til 7874 7810 eller bestil et opkald