Forebyggelse af sexchikane er en løbende ledelsesopgave – og det er topledelsens opgave at sikre, at der er retningslinjer og faste procedurer på området.
Find fem gode råd til, hvordan du kommer i gang her.
Udarbejd eller opdater jeres personalepolitik
Det er først og fremmest nødvendigt med en klar personalepolitik, hvor det utvetydig fremgår, at virksomheden har en 0-tolerance i forhold til krænkelser. Og denne bør naturligvis indgå i onboarding af nye medarbejdere, ligesom den med fordel løbende kan gentages over for øvrige medarbejdere og jævnligt indgå i ledelsestræningen.
Hvad skal en personalepolitik så indeholde?
For det første er det nødvendigt med retningslinjer, hvor det klart og tydeligt fremgår, at enhver form for krænkelser er totalt uacceptabelt – gerne med konkrete eksempler. Derudover bør det fremgå, hvilken adfærd og kultur ledelsen ønsker på virksomheden.
Kombinationen med konkrete situationer og et adfærdskodeks vil gøre det nemmere for medarbejdere at navigere i hverdagen samt svare på eventuelle tvivlsspørgsmål, som medarbejderne måtte stå med.
Retningslinjerne bør ligeledes angive konsekvenserne ved uønsket adfærd, samt hvordan kolleger, som observerer krænkelser, bør forholde sig, så alle kan være med til at bakke op om den ønskede kultur samt understøtte kolleger, der oplever uønsket adfærd. Det vil sikre åbenhed, transparens og ensartethed på området - både over for medarbejdere og ledere.
Tydeliggør, hvor man kan henvende sig, hvis man oplever sexchikane
Et vigtigt element i forebyggelsen af sexchikane er, at alle ved, hvor de skal gå hen, hvis de oplever noget, de synes er grænseoverskridende eller krænkende – og det gælder, uanset om det er dem selv, der har oplevet noget, eller de har været vidne til en ubehagelig oplevelse. For jo før du som leder bliver opmærksom på et problem, jo lettere er det at løse det – inden tonen og omgangsformen risikerer at udvikle sig yderligere i en uheldig retning.
Det kan være en fordel at have go-to personer og/eller en whistleblower-ordning i virksomheden, så alle ved, hvor de kan henvende sig i fortrolighed. Her bør fremgå eksplicit, hvordan en indberetning bliver behandlet, og hvordan man behandler fortrolige oplysningerne fra den krænkede, herunder den krænkedes identitet. Go-to personer kan for eksempel være HR eller en arbejdsmiljørepræsentant.
Brug gerne Ledernes whistleblower-ordning som inspiration:
Ledernes whistleblower-ordning
Husk at du får uvurderlig viden, der gør dig i stand til at handle, hvis dine medarbejdere kommer til dig, fordi de oplever en dårlig omgangstone, uheldig adfærd eller decideret sexchikane. Derfor skal det altid tages alvorligt, når medarbejderne deler deres bekymringer med dig, og medarbejderne skal opfordres og gives mandat til også at tage et ansvar for at gribe ind.